Perusjampasta "hyväksi tyypiksi"

3. joulu, 2018

Eräänä marraskuisena iltana 2004 istuin junassa matkalla Jyväskylästä Espooseen. Olin silloin toiminut 10 vuotta yrittäjänä, IT- ja toimistotekniikan alalla. Asiakkaitani oli paikalliset PK-yritykset, joille toimitin avaimet käteen IT-ratkaisuja. Olin ollut Jyväskylässä seminaarissa, jossa käsiteltiin Internetissä toimivaa markkinointia. Asia oli minulle sinänsä uusi, koska olin itse käyttänyt vasta kuusi vuotta tietokonetta. Kyllä – olin huomannut, että Keltaiset Sivut eivät enää syötä minulle liidejä. Joo – myynti oli silloin jo vaikeutunut, jos se koskaan oli helppoa ollutkaan. Sen junamatkan aikana minulle valkeni sana ”Internet” ja miten sen avulla hankitaan kuumia liidejä. Opiskelin markkinointia, fokusoin Internetiin, löydettävyyteen, ansaittuun mediaan ja opin ymmärtämään mitä tarkoittaa SEM, SEO ja muut kivat lyhenteet. Yritykseni alkoi menestymään, koska se sai jatkuvasti enemmän uusia asiakkaita mitä se menetti.

Tuosta oivalluksesta on kulunut tänään noin 14 vuotta. Tänään oivallukseni on se, että Internet -markkinointi on kuollut. Sellaisena, kuin tällainen 48-vuotias sarjayrittäjä sen tunnistaa. Jos jengi käytti Keltaisia Sivuja tai Yritysteleä 90-luvulla, siirtyi se Googleen 2000 luvun ekalla vuosikymmenellä. Silloin opin ymmärtämään sanat KVG kun nykyään se menee KVFB (Kaksi vikaa kirjainta = Facebook). Se voisi olla myös Twitter, Linked, WhatsApp In tai joku muu sosiaalisen median alusta, josta tarkistetaan miltä toimijalta kannattaa palvelu hankkia.

Ei – tämä ei tarkoita sitä, että etsimme kaikki uudet tuotteet tai palvelut sosiaalisesta mediasta. Se tarkoittaa vain sitä, että NE TUOTTEET, JOIDEN VALINTAKRITEERI on hinta tai tuotteen saamisen nopeus, voimme käyttää hakukonetta tai ns. perinteistä hakukanavaa. Jos haemme tuotetta / palvelua, jonka sisällöllä on minulle merkitystä, kysyn sitä kavereiltani. Tunnustelepa itseäsi? Mitä olet itse kysellyt viime aikoina? Hyvää paikkaa ostaa lähiruokaa viikottain? Auton renkaiden myynti/vaihto/säilytys? Lapsille hyviä talviurheiluvälineitä? Firmalle uutta tilitoimistoa?

Seuraava kysymys yrittäjälle tai bisnespäättäjälle on; jos sinun tuottamia palveluitasi kysellään verkossa, miten paljon käytät aikaa oman brändisi kuulumiseen? Nyt en tarkoita yrityksesi brändiä, josta vastaa yrityksesi markkinointiosasto vaan puhun sinun brändistäsi? Muista, että valtaosa sosiaalisen median kyselijöistä kysyy IHMISTÄ ei tuotetta tai yritystä. Kun suosittelen jotakin, suosittelen ensisijaisesti IHMISTÄ. sellaista, joka tunnetaan luotettavana, lojaalina, avoimena ja hyvänä tyyppinä. Se sinun brändi – paljonko käytät aikaasi viikottain sen parantamiseen?

Kun rakennan BNI-ryhmiä, törmään tasan kahdenlaisiin ihmisiin. Niihin, joille tämä asia on valjennut ja he haluavat fokusoida ihmisiin ja rakentaa itsestään mielikuvaa ”hyvänä tyyppinä”. Oli sitten oma tuote/palvelu vaikka tilitoimisto, isännöinti, putkiasentaja tai automyynti. Ja sitten niitä, joilla ”ei ole aikaa käydä” – on niin paljon töitä, että ihmisten kanssa asiakkaiden ja töiden jakaminen tuntuu ylimääräiseltä vaivalta. Sen voin sanoa, että kymmenen vuotta sitten tuohon jälkimmäiseen porukkaan kuului >90% kaikista yrittäjistä, mutta tänä päivänä enää n. 2/3. Ehkä parin vuoden päästä tilanne alkaa olemaan 50/50 tai kun seuraava lama iskee niin vielä parempi.

Miten ihmisestä tulee ”hyvä tyyppi”? Resepti on yksinkertainen;

1) Tutustu joka vuosi 200-500 uuteen ihmiseen. Tee se miten tahansa kunhan teet sen. Liity mukaan Yrittäjiin, Rotareihin tai BNI:hin, tai järjestä vanhojen koulukavereiden kanssa tapaamisia. Verkostoidu heidän kanssaan sosiaalisessa mediassa ja pidä huolta, että teidän välille syntyy yhteyksiä.

2) Tee näille ihmisille jotain hyvää. Auta heitä saamaan asiakkaita, pidä heidän kanssaan merkityksellisiä kohtaamisia, jaa heille jotain ideoita omista oivalluksistasi. Tue heitä heidän vaikeina päivinä. Anna enemmän kuin p

3) Kerro ihmisille, mitä sinä tarvitset. Oli se sitten uusia asiakkaita, henkilökuntaa, lapsille vaatteita, itsellesi vapaa-aikaa tai kavereita. Anna ihmisten auttaa sinua.

4) On suurta olla pieni. Kerro epäonnistumiset ja ole rehellinen siitä, että ihan aina kaikki ei mene putkeen. Avaudu ongelmistasi, kun sellaisia tulee vastaan. Ole ihminen ihmiselle – älä yritä esittää täydellistä.

Tarmo

Kuvassa vieressä on Juha "Vauhtipyörä" Ahola. Tunnen paljon hyviä tyyppejä, mutta Juha on siitä genrestä yksi parhaista. Hänellä on nöyryyttä myöntää omat huonot valinnat ja rohkeutta tehdä muutoksia niihin. Hänellä on visioita ja osaamista sosiaalisen median alalta, jota hän jakaa sekä ilmaiseksi että omissa valmennuksissaan. Hän pyörittää Oulun alueella sekä omaa liiketoimintaansa, että autta paikallisen BNI Oulu Drive -ryhmän kautta paikallisia yrittäjiä menestymään ja saamaan uusia asiakkaita. Hän tekee työtä isolla sydämellä ja huolehtii perheestään rakkaudella. On ollut iso kunnia oppia tuntemaan hänet!