Hybridi-Mersu lupaa saman kuin Nokian älypuhelin

22. loka, 2016

Muistatko viimeisimmän Nokian puhelimen, jonka sait? Lupaus jostain vielä paremmasta, enemmän pikseleitä, uusin Windows tai Symbian käyttöjärjestelmä täynnä huikeita ominaisuuksia. Mutta, mutta… Jotain meni pahasti vikaan. Pikku hiljaa sinusta alkoi tuntumaan, että tässä ei sittenkään ollut mitään sykähdyttävää. Mitään sellaista, joka olisi saanut sinut tuntemaan ”Wau” vielä viikko tai kuukausi ostoksen jälkeen. Lupaukset upeudesta muuttuivat ensin pieneksi tökkimiseksi, kaatuiluksi ja lopulta mikään ei oikein toiminut niin hyvin kuin olit ajatellut. Sen vuoksi niin sinä kuin minäkin hylkäsimme Nokian puhelimen ja siirryimme joko Applen tai Samsungin laitteeseen.

Lupaukset petetään

Petetyksi tulemisen tunne jäi minulle päällimmäisenä mieleen kun ajoin viikonlopun uusimmalla Mercedes Benz GLC –hybridillä. Lupaus jostain hienosta kokemuksesta, lähes parasta mitä ihminen voi kuvitella autoilussa. Hinta varusteineen lähes 80t€, upean näköinen auto, uusi mahtavan väännön tarjoava hybridimoottori, lähes äänetön ajossa, kaikki mukavuudet. Viikonloppu edessä ja nielet kilometrejä toinen toisensa perään ja vain nautit. Mutta… Toisena iltana istut saunassa ja mietit mikä siinä oikein mättää? Miksi olen mieluummin saunassa ja kotona kuin nautit ajamisesta lauantai –iltana? Siksi, koska oikeastaan lähes kaikki lupaukset on petetty. Lupaukset joita rakensit mieleesi kun saat johtotähden alle. Auton, joka näyttää muille mitä on autoilun tulevaisuus. Kokemus, jonka jälkeen vanha auto tuntuu kuluneelta ja likaiselta – joka täytyy vaihtaa heti uuteen ”johtotähteen”.

Sanon heti – ei muuten vaihdu. Mercedes Benz GLC Hybrid ei luonut minkäänlaista Wau –efektiä, ja listaan muutaman asian joka ”mättää”:

  • Sen hybridi –moottori on veronkiertovitsi. Sillä saadaan hetkellisesti voimaa niin, että kulutus ja autovero saadaan alas. Tarjoaa toki muhkean väännön mutta naurettavat 20-30km ajomatka riittää ehkä kaupassa pyörähtämiseen mutta ei päivittäiseen ajoon. Ajat siis käytännössä aina bensalla vaikka venkoilet töpselin kanssa aina kun pysähdyt tai starttaat.
  • Navigaattori näyttää ja tuntuu 10 vuotta vanhalta Garminilta. Kehno grafiikka ja hidas käyttää
  • Nappuloita niin paljon, että 22 vuotta IT-alalla toiminut yrittäjä sekoilee joka kerta.
  • Penkki liikkuu osin sähköllä jossa ei ole mitään logiikkaa ja osin mekaanisesti. Olisi nyt sitten ollut jompikumpi.
  • Ohjauspyörässä tai sen ympärillä olevissa viiksissä, kojelaudassa ja ovessa on ainakin 50 eri nappia ja toimintoa. Useimpia toimintoja voi ohjata omalla nappulalla tai digitaalisella ”touch padilla” litteän näytön grafiikan avustamana. Vaatii insinöörin taitoja. Ihan kuin DVD-soitin 90-luvulla. Ei mitään vertailupohjaa mihinkään muuhun maailmassa käytössä olevaan käyttöliittymään.
  • Diginäytön käyttöliittymä tosi outo ja hidas.
  • Bensaa se nielee normaali ajossa noin 10l/100km eli ilmoitetusta 60g/km hiilidioksidipäästöt ylittyvät moninkertaisesti

Autossa on toki paljon hyvääkin, mutta odotuksiani se ei pystynyt ylittämään. Monin paikoin jopa 2,5 vuotta vanha Volvoni on edistyksellisempi. Ainakin se tekee minkä se on minulle luvannut.

Nyt ymmärrän, miksi esim. Tesla pärjää autoilun maailmassa. Ymmärrän myös, miksi moni muu digitalisaatiota paremmin hyödyntänyt yritys on syönyt nopeasti (distruptoi) vanhojen toimijoiden markkinoita. Ennustan, että ajamani GLC –maasturi on Mercedes Benzin viimeisiä huippumalleja, ja koko automerkki on lähinnä keräilyharvinaisuus 20 vuoden päästä. Niin kävi Nokian puhelimille ja niin tulee käymään myös Mersulle.  

 

Lokakuussa 2016

Tarmo Herlevi