25. helmi, 2015

There´s no business but on-line business

Istuin tänään Mroom parturin tuoliin. Olin juuri ajanut keskustaan palaveriin, ja jättänyt lounaan väliin. Huomasin, että minulla on 25 minuuttia tyhjää ja vieressä oli Mroom liike. Edellisestä parturista oli vierähtänyt jo viisi viikkoa ja taskussa kyseisen ketjun kultakortti, ”GOLD”. Ei kun sisään ja jonon ohi suoraan tuoliin.

Siinä tuolissa istuessani tajusin, että Mroom on omalla on-line strategiaallaan muuttanut radikaalisti koko toimialan toimintamallia. Kuka enää kaipaa monimutkaista ajanvaraussysteemiä, noloja soittoja parturiin kun sovittua aikaa pitää muuttaa ja viime hetken juoksua paikalle, kun meinaat myöhästyä sieltä? Kuka kaipaa sitä, että kun istahdat tuoliin, niin parturisi vähän väliä juoksee puhelimeen tai vastailee ovesta sisään tuleville kyselijöille milloin on vapaita aikoja? Kuka parturi itse oikeasti kaipaa sitä? Miten mukava on istahtaa tuoliin, tuntea itsensä kuninkaaksi (tai vähintään tärkeäksi ihmiseksi) ja saada parturin huomion itseensä seuraavan kahdenkymmenen minuutin ajaksi.

Mikä ihmeen Mroom?

Mroom on siis miesten parturiketju, jolla on kymmeniä toimipisteitä Suomessa ja ulkomailla. Se laajenee nopeasti. Idea on myydä vuosijäsenyys, ja asiakas voi käydä parturissa niin usein kuin haluaa. Vaikka siis joka päivä – ilman ajanvarausta. Tarkistat jonotilanteen matkapuhelimellasi netistä ja kävelet sisään. Jos sinulla on kalliimpi kortti (Silver – Gold – Platinum) niin sillä pääset ohituskaistalla halvempien ohi.

Miten tämä mullistaa kaiken? Se vähentää sekä asiakkaan että parturin aikaa per leikkaus. Kenelläkään ei enää mene aikaa ajanvarauksiin ja niiden muutoksiin. Parturit leikkaavat enemmän päitä päivässä, kun aikaa ei pala säätöön; mies tuoliin, pesu, leikkaus, muotoilu ja äijä pihalle. Kaikki noin 20 minuutissa, eli kolme päätä tunnissa. Vuosijäsenyys maksaa about saman vuositasolla kuin kävisi erikseen maksettuna 4-5 viikon välein parturissa. Eli asiakkaalle tämä maksaa saman, kuluttaa vähemmän kallista aikaa ja parturi pystyy leikkaamaan enemmän päitä = enemmän liikevaihtoa per parturi. Ja ennen kaikkea – ketjun työntekijät ovat palkkasuhteessa Mroom –Franchise –yrittäjään, ei millään vuokratuolisysteemillä joka useille partureille on hankalaa. Kaikki asiointi tapahtuu netin välityksellä, jopa kuitti käynnistä sujahtaa sähköpostiin.

Mikä on ennusteeni tälle? Tulee valtaamaan miesten hiustenleikkuun, varmasti. Miksi näin? Kerronpa lyhyen tarinan; vuoden 2013 syksyllä (vähän sen jälkeen kun olin oman jäsenyyteni hankkinut) kyllästyin siihen, että poikani Ale ja Onni vuoron perään, noin 4 viikon välein kinusi rahaa parturissa käyntiin. Ja minun piti tietysti käydä varaamassa heille ajat ja käydä heittämässä heidät Selloon. Ostin heille joululahjaksi samana jouluna vuosijäsenyyden Mroomiin. Pojat ilahtuivat. Siis oikeesti! Ja tämän jälkeen olen kuullut, että pojat noin 3-4 viikon välein käyvät polleana ”VIP” –asiakkaina parturissa, nappaavat kylmän kolan jääkaapissa ja menevät jonon ohi tuoliin. Leikkauksen jälkeen Instagramiin ilmestyy kuvat komeista nuorista miehistä, ja about 250 yläasteikäistä tyttöä käy tykkäämässä näistä kuvista.

Vanha tarina uudessa formaatissa. Ensin oli vanha toimiala, jossa vanhat toimintamallit. Tarvittiin muutama innovatiivinen yrittäjä (Mroom, Toni & Petri), hieman kokeiluhenkeä ja vahvasti verkko & on-line business mukaan. Tuote kuntoon, hyvä brändi ja kovaa työtä. Kasvu ja kansainvälistyminen. Luvassa on huikea menestystarina Teille, Mroom. Lycka till!

 

PS. Kiitos Aku ja Mroom Kamppi tänään hyvästä palvelusta!