Blogi

25. helmi, 2015

Istuin tänään Mroom parturin tuoliin. Olin juuri ajanut keskustaan palaveriin, ja jättänyt lounaan väliin. Huomasin, että minulla on 25 minuuttia tyhjää ja vieressä oli Mroom liike. Edellisestä parturista oli vierähtänyt jo viisi viikkoa ja taskussa kyseisen ketjun kultakortti, ”GOLD”. Ei kun sisään ja jonon ohi suoraan tuoliin.

Siinä tuolissa istuessani tajusin, että Mroom on omalla on-line strategiaallaan muuttanut radikaalisti koko toimialan toimintamallia. Kuka enää kaipaa monimutkaista ajanvaraussysteemiä, noloja soittoja parturiin kun sovittua aikaa pitää muuttaa ja viime hetken juoksua paikalle, kun meinaat myöhästyä sieltä? Kuka kaipaa sitä, että kun istahdat tuoliin, niin parturisi vähän väliä juoksee puhelimeen tai vastailee ovesta sisään tuleville kyselijöille milloin on vapaita aikoja? Kuka parturi itse oikeasti kaipaa sitä? Miten mukava on istahtaa tuoliin, tuntea itsensä kuninkaaksi (tai vähintään tärkeäksi ihmiseksi) ja saada parturin huomion itseensä seuraavan kahdenkymmenen minuutin ajaksi.

Mikä ihmeen Mroom?

Mroom on siis miesten parturiketju, jolla on kymmeniä toimipisteitä Suomessa ja ulkomailla. Se laajenee nopeasti. Idea on myydä vuosijäsenyys, ja asiakas voi käydä parturissa niin usein kuin haluaa. Vaikka siis joka päivä – ilman ajanvarausta. Tarkistat jonotilanteen matkapuhelimellasi netistä ja kävelet sisään. Jos sinulla on kalliimpi kortti (Silver – Gold – Platinum) niin sillä pääset ohituskaistalla halvempien ohi.

Miten tämä mullistaa kaiken? Se vähentää sekä asiakkaan että parturin aikaa per leikkaus. Kenelläkään ei enää mene aikaa ajanvarauksiin ja niiden muutoksiin. Parturit leikkaavat enemmän päitä päivässä, kun aikaa ei pala säätöön; mies tuoliin, pesu, leikkaus, muotoilu ja äijä pihalle. Kaikki noin 20 minuutissa, eli kolme päätä tunnissa. Vuosijäsenyys maksaa about saman vuositasolla kuin kävisi erikseen maksettuna 4-5 viikon välein parturissa. Eli asiakkaalle tämä maksaa saman, kuluttaa vähemmän kallista aikaa ja parturi pystyy leikkaamaan enemmän päitä = enemmän liikevaihtoa per parturi. Ja ennen kaikkea – ketjun työntekijät ovat palkkasuhteessa Mroom –Franchise –yrittäjään, ei millään vuokratuolisysteemillä joka useille partureille on hankalaa. Kaikki asiointi tapahtuu netin välityksellä, jopa kuitti käynnistä sujahtaa sähköpostiin.

Mikä on ennusteeni tälle? Tulee valtaamaan miesten hiustenleikkuun, varmasti. Miksi näin? Kerronpa lyhyen tarinan; vuoden 2013 syksyllä (vähän sen jälkeen kun olin oman jäsenyyteni hankkinut) kyllästyin siihen, että poikani Ale ja Onni vuoron perään, noin 4 viikon välein kinusi rahaa parturissa käyntiin. Ja minun piti tietysti käydä varaamassa heille ajat ja käydä heittämässä heidät Selloon. Ostin heille joululahjaksi samana jouluna vuosijäsenyyden Mroomiin. Pojat ilahtuivat. Siis oikeesti! Ja tämän jälkeen olen kuullut, että pojat noin 3-4 viikon välein käyvät polleana ”VIP” –asiakkaina parturissa, nappaavat kylmän kolan jääkaapissa ja menevät jonon ohi tuoliin. Leikkauksen jälkeen Instagramiin ilmestyy kuvat komeista nuorista miehistä, ja about 250 yläasteikäistä tyttöä käy tykkäämässä näistä kuvista.

Vanha tarina uudessa formaatissa. Ensin oli vanha toimiala, jossa vanhat toimintamallit. Tarvittiin muutama innovatiivinen yrittäjä (Mroom, Toni & Petri), hieman kokeiluhenkeä ja vahvasti verkko & on-line business mukaan. Tuote kuntoon, hyvä brändi ja kovaa työtä. Kasvu ja kansainvälistyminen. Luvassa on huikea menestystarina Teille, Mroom. Lycka till!

 

PS. Kiitos Aku ja Mroom Kamppi tänään hyvästä palvelusta!

10. helmi, 2015

Muutos on uhka IT-ammatti-laiselle

Kaksikymmentä vuotta olen ihmetellyt yhtä ammattikuntaa; IT-ammattilaiset. Voiko kauempana yrityksen ydinliiketoiminnasta sijaita niin sanotun IT-ammattilaisen työpaikka? Se hyvä puoli siinä ammattikunnassa on, että sille on helppo myydä mitä tahansa. IT –ammattilainen ostaa, jos se helpottaa hänen omaa työtään. Sillä ei ole niin väliä hyöydyttääkö se työnantajaa vai ei.

IT-pilvipalvelut ovat uhka kaikille IT-ammattilaisille. Suomessa sammuu joka päivä ja joka kuukausi tuhansia palvelimia, pysyvästi. Valoikuiduissa muuttaa yhteen suuntaan tuhansia teratavuja tiedostoja joka päivä, pysyvästi. Ne lähtevät suomalaisilta palvelimilta ja muuttavat pysyvästi Pilveen. Pilvipalvelimet sijaitsevat pääasiassa Microsoftin, Googlen tai Amazonin palvemilla, jotka taas fyysisesti sijaitsevat missä tahansa päin maailmaa. Ainoastaan Google on rakentamassa Suomeen palvelinsalia, Haminaan. Kun Haminan Sali on valmis, ylläpitää sen toimintaa jokunen kymmentä huoltomiestä – ja IT –ammattilaiset työskentelevät muualla.

Jos aikaisemmin yksi IT-ammattilainen ylläpiti vaikkapa 20 palvelinta ja 300 työntekijän IT –infraa, mitä hän tämän muutoksen jälkeen tekee? Eli kun Oy Yritys Ab:n toimiva johto vihdoin ja viimein herää ja tajuaa, että hei; ”kaikki palvelimet Pilveen, työasemat vakioidaan ja VPN –purnukat kierrätyskeskukseen” lähtee IT-ammattilainen YT-neuvottelujen jälkeen kilometritehtaalle. Näitä päätöksiä Suomessa tehdään kiihtyvällä tahdilla.

Mitä IT-ammattilainen tekee, jotta hän säilyy työnantajan palveluksessa?

Maalailee piruja seinille. Sitä hän tekee koko ajan. Milloin nurkan takana vaanii tietoturvauhka, milloin mikäkin asia on niin vaikea ja monimutkainen toteuttaa että juuri häntä tarvitaan toteuttamaan se. Ja ennen kaikkea – torpedoi kaikki IT-Pilvipalveluihin liittyvät hankeet. Heti.

Parasta ammattiryhmää ovat kaiken maailman IT-konsultiksi itseään nimittävät asiantuntijat. Jotka kertovat asiakkaalle mitä heidän tulee ostaa ja ottaa hankkeissaan huomioon. Parhaana esimerkkinä mieleeni tulee eräs 50 henkilön työntekijäliitto, jossa IT-konsultti oli kilpailuttamassa puhelinjärjestelmää. Yritykseni sai noin 40 sivuisen koosteen vaihteen ominaisuuksista, joita asiakas ei käytännössä tarvitse. 4,80€ / kk / vaihdepalvelua käyttävä työntekijä maksava mobiilivaihde olisi tehnyt kaiken oleellisen asiakkaalle. Missä olisi ollut IT-konsultin ”Pihvi” jos hän olisi tämän kertonut asiakkaalle?

Toinen esimerkki oli keskikokoisen kiinteistövälitystoimistoketjun IT-Konsultti –puuhapete, joka oli keksinyt asiakkaalle tarpeen; 10 palvelinta, siihen liittyvät VPN –yhteydet, konesalipalvelut, ylläpito- ja tukipalvelut ja muut kilkkeet sekä NDA/SLA/MBO/BMW –palvelut siihen päälle. En nyt ihan tarkkaan muista kaikkia näitä lyhenteitä mitä arviolta 60 sivuisessa tarjouspyyntöasiakirjassa mainittiin. Sanomatta lienee selvää, että se perus ”kiinteistö-Kaisa” olisi tarvinnut hyvän kannettavan, tiedostojen jaon (Intranet), sähköpostin ja älypuhelimen, hintaan 120€/kk kaikkineen. No, meidäthän naurettiin tarjouspyyntökierrokselta ulos konsultin toimesta ja asiakas (ei onneksi) tilannut systeemiä keneltäkään. Taisi arviolta 40.000 euron konsultinpalkkio kuitenkin vaihtaa omistajaa.

 

Miksi muutos on uhka?

IT-palveluissa ja tuotteissa liikkuu paljon rahaa. Tai on liikkunut, eipä siellä enää oikeasti juuri rahaa liiku, jos ihan rehellisiä ollaan. Otetaan esimerkki: Vuonna 2005 perus-IT-infra palvelimineen, tietokoneineen, palveluineen ja matkapuhelimineen & liittymineen maksoi arviolta 400 euroa / kk / työpiste. Eli 100 hengen firman IT-budjetti oli noin 40.000€ / kk eli noin ½ miljoonaa euroa vuodessa sisältäen IT-ammattilaisen palkan. Tänä päivänä sama kokonaisuus maksaa arviolta 150€/kk/työpiste huomattavasti modernimmilla työvälineillä. Rahaa on siis haihtunut 320.000€ vuodessa välistä pois, joka on kohdeyhtiön hyöty. Samaan aikaan tietokoneet ovat nopeutuneet, mahdollistavat kätevät videoneuvottelut, tiedostot löytyvät ilman VPN –yhteyksiä jne. Eli yritysten kilpailukyky on kasvanut. Jokainen IT-ammattilainen tajuaa, että moderneissa IT-Pilvipalveluissa liikkuu vähemmän rahaa, ja siinä ei enää juurikaan ole ylläpidettävää. Tämä muodostaa uhkan niin IT-asiantuntijalle kuin –konsultillekin.

 

Väitän, että 8 yritystä 10:stä ei halua kuulla säästöistä

Aloitamme Bitifyssa testin. Olemme yhteydessä 200 Non-Profit –järjestöön ja niiden toimitus/toiminnanjohtajaan helmi-maaliskuun aikana 2015. Kerromme, että laskemme 5 arkipäivän aikana auki kohdeyrityksen/yhdistyksen IT-kustannukset, ja että palvelu ei maksa mitään jos emme löydä yli 10.000 euron vuosittaisia säästöjä. Väitän, että kahdeksan kymmenestä ilmoittaa, että ei halua tutkia asiaa. Miksi näin? Siksi, että nykyisen IT-ammattilaisen/konsultin on helppo väittää että kartoituksemme on puolueellinen. Tosiasia on, että hän puolustelee omaa osuuttaan isommasta IT-kakusta kuin mitä meidän ehdotuksen toteuttamisen jälkeen jäisi jäljelle. Voi jopa olla, että niin sanottu IT-ammattilaisen toimenkuva on uhka, jos kohdeyritys päätyy IT-remonttiin suosituksemme johdosta.

Miksi olen niin varma asiastani? Tapaan vuosittain noin tuhat yrityspäättäjää. Kaikkia kiinnostaa toiminnan tehostaminen ja kulujen säästö. Mutta kun tulee päätöksen paikka, mieluummin uskotaan nykyistä kumppania/toimittajaa/työntekijää, kuin IT-Pilvipalveluissa olleen pioneeriyrityksen edustajaa. IT on useimmille päättäjille mystinen asia, jossa useammin toimii sanonta ”vanhassa vara parempi”. Sellaisia me suomalaiset vain olemme.

No, saatte yhteenvedon testimme tuloksista huhtikuun alussa 2015 ja lupaan julkisen anteeksipyynnön mikäli olin väärässä.

Espoossa 10.2.2015

Tarmo Herlevi
Yrittäjä
Bitify Oy